I undervisningen ved Lilian Rohde blev vi vist et klip fra IDEO i USA, hvor teamet arbejder innovativt med at forbedre en indkøbskurv. Den lille video giver et godt billede af, hvad det vil sige at arbejde innovativt.
Dét der har været øjenåbneren for mig igennem dette forløb med innovation er, at grundbasen for de innovative processer kan inddeles i 4 simple punkter.
1) Forståfase:
- Forstå gennem eksisterende, bearbejdet viden
- Forstå gennem undersøgelseser i og af virkeligeheden
2) Ideudvikling
- Idegenere, få mange ideer
- Ideudvælge, find den bedste ide
3)
Realisering
- Realisere gennem prototyper
- Realisere gennem afprøvning
4) Efterbehandling
- Evaluere produkt, proces og læring
- Erfaringsudveksle, giv ny viden videre
Dette er 4 simple retningslinjer. Men man skal forstå hvordan man kommer igennem dem for at få et godt resultat. Bla. vil man ofte få en ideblokering, men dette er en brik i den type arbejdsprocesser, og man vil komme videre.
Det optimale er at arbejde flere sammen i gruppen.
Motivationen er størst og problemløsningen bedst, hvis der bliver arbejdet med et reelt problem fra den virkelige verden.
I den indledende fase som er forståfasen, fokuseres der på at opnå alt den viden man kan finde andre steder. Den viden man indsamler, vil i første omgang virke sporadisk og uorganiseret. Derfor har jeg her skrevet en række punkter, som man skal have med i rygsækken, når man indgår i innovativt arbejde.
·
Som menneske bliver
man nødt til at acceptere, at vi har en begrænset forestillingsevne. Dvs
at man skal tude gå ind i problemet uden at have den umiddelbare løsning.
·
Afsøge og aktivere
baggrundsviden og videreudbygge den.
·
Man skal kortlægge
hvordan virkeligheden er ,og hvor i problemet befinder sig. Hvorfor er det sådan
– hvordan virker tingene – hvad er godt og hvad er skidt?
·
Innovativt arbejde
afgrænser ikke valget af et emne eller en problemstilling. Alt kan undersøges med
innovativt arbejde.
·
Bevidsthed om at
viden er komplekst.
·
Der er 2 tilgange
til viden. Den teoribaserede(fx bøger) og den praksisorienterede.
·
Stor fokus på
vidensdeling- afsøgning af andres viden.
·
Bevidsthed om
hvornår den pågældende viden er nødvendig (Er det fx nødvendigt med et
læreroplæg, hvis eleverne hurtigt selv kan søge den information som er relevant for
netop deres arbejde?)
·
Ekspertviden skal
man trække på. (Hvem kender vi af folk udefra, som kan nogle ting, som ikke alle
kan?)
·
Undersøg viden med
alle sanserne – brug både krop og hjerne – mærk, føl, smag. ( Man kan ikke vide
hvordan det er at være rullestolskører, før man har prøvet det i fx. 24 timer)
·
Indgangen til
innovativt arbejde tager sit afsæt i niveau 0. = Åbent sind, nyt perspektiv,
glem alt hvad du ved og arbejd som om du ikke kender andre løsninger på
problemet.
·
Empati og
indlevelse er centralt
·
Der skal helst være
KAOS i indsamlingen af viden/ i indsamlingsfasen. Så vildt og skørt som muligt giver ofte gode løsninger.
·
Målet med
innovativt arbejde tager fat i problemer i den virkelige verden og ikke en
tænkt opgave ud fra en fiktiv tekst.
·
Man skal organisere
den viden man indsamler.
·
Forståelsesprocessen skal munde ud i den undren. Ingen opgaver er løst!
På baggrund af dette vil en idegenerering og
ideudvælgelse ske. Arbejdet tager afsæt i hvordan man har forstået og
bearbejdet problemet - man har brugt alle sine sanser til at forstå problemet.
Der skal laves prototyper. Dvs. det er ikke nok med en
hurtig skitse, eller en ide man fortæller om. Objektet skal være der i 3D.
Disse prototyper afprøves igen og igen alt
efter problemets størrelse og omfang.
Til sidst
vil man stå med en færdig prototype, som bliver vurderet og evalueret.
Evalueringen
skal skabe grobund for videre arbejde, og man er blevet klogere. Klar til
at erfaringsudveksle og give ny viden videre, og bruge sin nye viden i andre sammenhænge.
Du arbejder godt, målrettet og med stor indsigt på dette felt.
SvarSlet