Faglige begreber

Skolekultur: Hvad er den pædagogsike grundholdning på skolen og hvordan arbejder ledelse, lærere og elever med det?

Undervisning: Handlinger der udføres af en person med henblik på at andre lærer noget bestemt.

Etisk god undervisning: Læreren skal have elevernes og samfundets langsigtede bedste før øje. Læreren skal respektere almindelige moralske normer i omgangen med eleverne.

Effektiv undervisning: Positivt læringsorienteret klima, dialog, individuelle hensyn, varieret og stimulerende, struktur, klarhed, relevante aktiviteter og passende udfordringer til eleverne (Hilbert Meyers 10 punkter, s. 56)

Undervisningsdifferentiering: En undervisning der indeholder forskellige elementer så alle elever kan modtage den samme undervisning og lære noget af den. Undervisningsdifferentiering er et princip og ikke en metode.

Elevdifferentiering: Læreren forholder sig forskelligt til elevernes faglige niveau og har forskellige forventninger til elevernes præstationer og kræver forskellige opgaveløsninger af eleverne.

Sumativ evaluering:  Evaluering som forgår som afsluttende test af undervisning

Formativ evaluering: Evalueirng der forgår om læring og som løbende evaluering


Artefakter: Noget der er frembragt af mennesker og ikke af naturen.

Ægte læretid/ time-om-task = Den tid der ret faktisk bliver udnyttet af eleverne til at modtage undervisning og læring.

Sruktur: En struktur består af forskellige dele/elemener der er bundet sammen til et mønster.

3 typer lederroller:
  • Autoritære
  • laissez-faire
  • demokratiske           (Brodersen s. 225)

Indre forstyrrelser: Indre forstyrrelser i forbindelse med undervisning betyder uro, uoverensstemmelse og afbrydelser der kommer indefra eleverne fordi de i læringsøjeblikket får udbygget deres viden.

Ledelse kræver: mental forberedel og man skal tage initiativ og vise initiativ

Deltagelses dobbelte intention: Intentionen om at gøre det muligt for nogen at lære noget bestemt og intentionen om at vække den lærendes intentionalitet for netop at tilegne sig dette bestemte.(Brodersen s.247)

Klassisk retorik har en tre-deling:
  • Logos = Appelerer til logik, det logiske
  • Etos =  Drejer som som talerens troværdighed.
  • Patos = Appel til spontane og kortvarrige følelser som glæde, munterhed, vrede, osv.
                                                                                                             (Brodersen s. 248)
´
AFEL: Ansvar for egen læring

MAFEL: Medansvar for egen læring

Enhedsskolen: En skole som ikke niveaudeler eller er niveaudelt, men bygger på en fælles skole for alle.

Blooms (1972) psykologiske udgangspunkt: Er en begrundet påstand om, at stort set alle elever kan opnå de tilsigtede læringsmål hvis undervisningen svarer til elevernes forudsætninger. Alle elever kan lære det samme, nogen har bare brug for mere tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar