God undervisning

Min umiddelbare opfattelse af hvad god undervisning er, inden jeg læser teori herom.

Der findes ingen opskrift på hvad god undervisning er, fordi undervisning er en levnede faktor, som er i konstant forandring, da undervisning foregår mellem mennesker.
Det overordnede mål for god undervisning er, at eleverne opnår læring og indsigt i faglighed og i den almene dannelse.
Efter at have tænkt over hvad god undervisning er, finder jeg ikke et konkret svar, men jeg har kun nogle fornemmelser af klare mål, struktur og positiv klasserumsledelse.
Hvis jeg skulle beskrive hvad god  undervisning er, ville det blive en lang skrivelse uden hoved og hale og usikre teorier, men jeg kan rimelig hurtigt punktopstille hvad dårlig undervisning er.

Dårlig undervisning er...
  • når eleverne ikke har en klar fornemmelse af læringsmål og hvad de skal bruge det til.
  • når der er mangel på stuktur
  • uden klare mål
  • uengagerede lærere og elever
Det værste er at dårlig undervisning medfører...
  • dalende forventninger til skolen fra elever og forældre
  • dalende forventninger til eleverne fra lærerens side
  • mangel på læring og indsigt hos eleverne
  • mangel på selvværd og engagement hos eleverne
  • mangel på gode lærer-elev relationer
  • mangel på professionalitet hos lærere

Her er uploadet en video jeg har lavet om god undervisning efter jeg har læst teori. Min video tager afsæt i teorier fra Per Fibæk Lausersen, Hans Jørgen Kristensen og Karsten Agergaard om hvordan man laver god undervisning.


Jeg har nu fået en bredere viden om god undervisning. Jeg mener, at Hilbert Meyers 10 punkter er nogle meget centrale punkter for god undervisning.
  1. Klar strukturering af undervisningen
  2. En betydelig mængde ægte læretid
  3. Læringsfremmende arbejdsklima
  4. Indholdsmæssig klarhed
  5. Meningsdannende kommunikation
  6. Metodemangfoldighed
  7. Individuelle hensyn
  8. Intelligent træning
  9. Transparente præstationsforventninger
  10. Stimulerende læringsmiljø                                     Kristensen(2007)s. 104-105


Det undrer mig dog, at evalueringen ikke indgår som et punkt for sig selv?
Men det vil jeg tage med mig i min egen undervisningsplanlægning af god undervisning.

Jeg vil i min praktik i 7. klasse i dansk arbejde på at opnå de punkter ved at give eleverne et dagsprogram evt. vist på en blog. På dagsprogrammet vil eleverne blive oplyst om dagens emne, målet med undervisningen - det korte og lange sigte- , målet for deres læring og arbejdsmetoder.
Jeg vil arbejde både receptionsorienteret, men også til en vis grad efter transmissionsprincippet, da jeg ønsker, at eleverne opnår kulturdannelse igennem en nykritisk litteraturanalyse. Hermed mener jeg, at kommunikationen skal give mening og være meningsdannende, og jeg vil arbejde med forskellige metoder.

7. klasse er vant til at arbejde i et lokale der bliver kaldt læringsrum og ikke klasse - lokale eller værelse. På baggrund af dette tror jeg ikke det bliver svært at arbejde med præstationsforventninger til eleverne, for det er de vant til. Jeg vil arbejde videre med at stimulere dem til at arbejde med deres læring igennem af meningsfuldhed, struktur og klarhed, men jeg vil også arbejde på en positiv lærer-elev relation igennem anerkendelse og gensidig tillid.

______________________________________________________________________

Opstillede læringsmål for mit arbejde med temaet "God undervisning" med afsæt i studieordningens indhold og CKFer samt de opstillede mål for temaet.


Jeg ønsker at opnå indsigt og faglige kompetencer i at kunne...
  • planlægge undervisning der har til mål at ramme så bredt som muligt.
  • indtænke evaluering i planlægningen af min fx praktikundervisning.
  • bruge teori til at planlægge og reflektere over undervisning.
  • anvende metoder, væktøjer og klasserumsledelse med sikkerhed og selvtillid til at udføre god undervisning.
  • forklare andre hvad god undervisning er og hvilke redskaber man pædagogisk og didaktisk kan anvende og deltage i en faglig diskussion herom.
  • anvende læst teori til at reflektere over egen praksis og udvikle den.

1 kommentar:

  1. Kære Anne-Gro,
    Det er meget flot arbejde det her. Du har lavet en fin mind-map på video, hvor du inddrager alle relevante områder og begreber klart og tydeligt. Samtidig giver mind-mappen dig et godt overblik over, hvordan du på teoretisk grundlag kan arbejde konkret med at planlægge og gennemføre den gode undervisning.
    Mange hilsner
    Lilian

    SvarSlet